پرسش‌های متداول متقاضی‌های ایرانی ویزای آمریکا از سفارت

اطلاعات زیر به پرسش‌های متداول که به طور خاص برای متقاضیان ویزای دارای تابعیت کوبا، ایران و سوریه پیش می‌­آید، پاسخ می­دهد

سیاست کلی برای افرادی که قصد اخذ ویزای ورود به ایالات متحده آمریکا را دارند، چیست؟

در خصوص ویزاهای غیر مهاجرتی، معمولاً متقاضی با تعیین وقت قبلی در یکی از سفارت‌ها یا کنسولگری‌های ایالات متحده و پرداخت هزینه درخواست ویزا، اقدام می‌نماید. متقاضی در مصاحبه حضوری با افسر کنسولگری شرکت خواهد کرد که طی آن، افسر سوالاتی پرسیده و مدارک را بررسی خواهد نمود تا صلاحیت متقاضی برای دریافت ویزا مشخص گردد. پس از مصاحبه و انجام هرگونه پردازش اداری لازم، در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، سفارت یا کنسولگری ایالات متحده ویزا را صادر خواهد کرد.

متقاضیان ویزای مهاجرتی که قصد اقامت دائم در ایالات متحده آمریکا را دارند، باید ابتدا به عنوان ذینفع یک درخواست ارائه شده به خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده (USCIS) شناخته شوند. درخواست‌ها معمولاً بر اساس رابطه خانوادگی یا اشتغال است، اما می‌تواند توسط سرمایه‌گذاران نیز ایجاد شود. پس از تایید درخواست، مرکز ویزای ملی وزارت امور خارجه به ذینفعان اطلاع می‌دهد تا مصاحبه‌ای با افسر کنسولگری در سفارت تعیین کنند. در صورتی که افسر صلاحیت متقاضی را تایید کرده و هیچ نگرانی امنیتی وجود نداشته باشد، سفارت یا کنسولگری ایالات متحده ویزای مهاجرتی را صادر خواهد کرد.

آیا سفارت‌ها و کنسولگری‌های مختلف ایالات متحده استانداردهای متفاوتی برای صدور ویزا دارند؟

ایرانیان می‌توانند برای ویزای غیر مهاجرتی در هر مرکز صدور ویزای غیر مهاجرتی، وقت ملاقات تعیین و درخواست ویزا نمایند. با این حال، در صورتی که متقاضی به زبان انگلیسی یا زبان رایج در کشور مقصد تسلط نداشته باشد، باید آگاه باشد که عدم آشنایی افسران مصاحبه کننده با شرایط محلی کشور متقاضی ممکن است اثبات صلاحیت برای دریافت ویزا را دشوارتر نماید. این سفارت دارای افسران کنسولی فارسی‌زبان در دبی، ایروان و آنکارا می‌باشد و بسیاری از متقاضیان ویزای غیر مهاجرتی ایرانی ترجیح می‌دهند در این مراکز درخواست خود را ثبت نمایند.

چرا برخی کشورها فقط ویزای تک ورودی دریافت می‌کنند؟

اعتبار ویزاهای فعلی بر اساس معادل سازی برای آمریکایی‌هایی که به کشور مبدا متقاضی سفر می‌کنند، تعیین می‌شود (به عنوان مثال، اعتبار ویزای یک ایرانی برای سفر به ایالات متحده 3 ماه است، درست همانند اعتبار ویزای یک آمریکایی که برای سفر به ایران 3 ماه است). به همین ترتیب، اعتبار ویزا برای شهروندان کوبا، سودان و سوریه بر اساس نوع ویزا و معادل سازی برای آمریکایی‌هایی که به این کشورها سفر می‌کنند، تعیین می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به جداول معادل سازی بر اساس کشور مراجعه نمایید.

مدت زمان مجاز اقامت من در ایالات متحده با ویزای دانشجویی چقدر است؟

هنگام ورود به ایالات متحده با ویزای دانشجویی، معمولاً با توجه به مدت زمان وضعیت دانشجویی خود پذیرفته خواهید شد. این بدان معناست که می‌توانید تا زمانی که دانشجوی تمام وقت هستید، در خاک امریکا باقی بمانید، حتی اگر ویزای F-1 در گذرنامه شما در طول اقامتتان منقضی شود. دانشجویان F-1 ی که دوره تحصیل مندرج در فرم I-20 و هرگونه کارآموزی مجاز را تکمیل کرده اند، مجاز به حضور 60 روز اضافی برای آماده‌سازی برای خروج از ایالات متحده یا انتقال به دانشگاه دیگری هستند.

ویزای تک ورود و ویزای منقضی شده دانشجویی

در صورتی که من به عنوان یک دانشجو دارای ویزای تک ورودی هستم یا ویزای من منقضی شده است، آیا در صورت ترک ایالات متحده برای سفر، قادر به تمدید آن برای ادامه تحصیل خواهم بود؟

در صورتی که با ویزای تک ورودی یا ویزای منقضی شده در طول تحصیل از ایالات متحده خارج شوید، نیاز به مصاحبه مجدد با افسر کنسولگری و بررسی جهت واجد شرایط بودن برای ویزای دانشجویی جدید خواهید بود. به طور کلی، دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل دارند باید بتوانند وضعیت تحصیلی خوب خود را در برنامه‌های دانشگاهی نشان دهند، تا بتوانند برای ویزای دانشجویی جدید جهت بازگشت و ادامه تحصیل واجد شرایط شوند. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل دارند باید آماده ارائه مدارک پیشرفت در برنامه تحصیلی خود همراه با مدارک توانایی مستمر برای پوشش شهریه و هزینه‌های زندگی باشند. شما باید در اسرع وقت برای مصاحبه وقت تعیین کنید تا هرگونه پردازش اضافی مورد نیاز قبل از شروع ترم تحصیلی بعدی تکمیل شود.

آیا خدمت سربازی اجباری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر درخواست ویزای من تأثیر خواهد گذاشت؟

در موارد خاص، وزارت امنیت داخلی می‌تواند به درخواست وزارت امور خارجه، معافیتی صادر نماید که اجازه صدور ویزای غیر مهاجرتی برای متقاضیانی که به دلیل تعیین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان تروریستی خارجی واجد شرایط نمی‌باشند، را فراهم می‌آورد. چنین معافیتی برای درخواست‌های ویزای مهاجرتی وجود ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا