گپ تحصیلی؛ تردید‌های مسیر مهاجرت

گپ تحصیلی چیست؟
گپ تحصیلی در واقع به معنای فاصله‌ی زمانی بین اخذ آخرین مدرک تحصیلی تا اقدام مجدد برای تحصیل است.
به عنوان مثال اگر شما در ۲۲ سالگی از مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده باشید و هم اکنون در ۳۰ سالگی تصمیم به مهاجرت تحصیلی و اقدام برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد کنید، شما در پرونده‌ی خود ۸ سال گپ تحصیلی دارید.
نکته‌ اینجاست که اکنون این گپ یک پوینت منفی و ایراد در پرونده‌ی شما به حساب می‌آید. اجازه دهید یک نگاه کلی به مسیر مهاجرتی داشته باشیم تا بهتر متوجه شرایط پرونده با وجود گپ تحصیلی شوید.
شما در مسیر مهاجرت تحصیلی دو پروسه‌ی اصلی زیر را در پیش خواهید داشت:
۱. پروسه‌ی اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها
۲. پروسه‌ی اخذ ویزای دانشجویی
گپ تحصیلی در هر دو پروسه برای شما ایجاد چالش خواهد کرد، اما چرا؟
وجود گپ تحصیلی در پرونده حاکی از این است که شما زمانی طولانی‌ از فضای آکادمیک و تحصیلی دور بوده‌اید و این دوری باعث فراموشی دروس و … می‌شود و طبیعتا این دوری از فضا نکته‌ای نیست که هیچ استادی از دانشجوی خود انتظار داشته باشد. در واقع شما باید در بهترین فرم آکادمیک خود به عنوان یک دانشجو ( به خصوص دانشجوی ارشد یا دکترا) باشید. نتیجتا باید گفت این مسئله مستقیما در نگاه اعضای کمیته‌ی پذیرش به پرونده‌ی شما تاثیر خواهد گذاشت.
با فرض عبور از مرحله‌ی نخست و اخذ پذیرش در دانشگاه‌ها، در پروسه‌ی اخذ ویزا شما کار سخت‌تری در پیش خواهید داشت، چراکه به دلایلی سفارت‌ها به خصوص سفارت آمریکا روی مسئله‌ی گپ تحصیلی حساس هستند. صراحتا باید گفت این مسئله که شما بعد از ۸ سال (مثال بالا) تصمیم به ادامه‌ی تحصیل گرفته‌اید برای سفارت شک برانگیز بوده و متقاعد کردن آفیسر به بازگشت شما به موطن اصلی کمی سخت است.
اما این مسئله غیر قابل حل نیست. اکنون که متوجه شدید گپ تحصیلی چیست، بهتر است بدانید که در واقع راه‌هایی برای پوشش و توجیه گپ تحصیلی هم وجود دارد و شما می‌توانید با سوابق کاری و تدریس، گذراندن دوره‌های آموزشی و غیره این فاصله‌ی زمانی را توجیه کنید و از این پس با تقویت و بهبود رزومه و پورتفولیوی خود شانس خود برای اخذ پذیرش و ویزا را حفظ کنید.

گپ تحصیلی از چالش تا فرصت بهبود شرایط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا