چرا در هلند تحصیل کنیم؟

چرا 90‌هزار دانشجوی بین‌­المللی، راهی هلند شده و این تعداد هر ساله درحال افزایش است؟ مطمئناً دلایل بسیار  جذابی پشت این آمار نفهته است.

فضای بین‌­المللی

هلند به واسطه‌­ی جامعه­‌ی باز و چند فرهنگی خود، شهرتی جهانی یافته است. این کشور به عنوان قطب تجارت و بازرگانی بین‌المللی شناخته می‌شود و طبق شاخص جهانی ارتباطات سال ۲۰۱۴ از پرتراکم‌ترین شبکه­‌ی ارتباطات بین‌المللی (اقتصادی و جغرافیایی) برخوردار است. هلند میزبان بیش از ۲۰۰ ملیت مختلف است و سطح بالای تسلط به زبان انگلیسی (پس از سوئد)، آن را به محیطی ایده‌آل برای تحصیل و پژوهش بدل کرده است.

تدریس به سبک هلندی

سبک تدریس هلندی بر تعامل و محوریت دانشجو تاکید دارد.

کار گروهی

تدریس هلندی بر کار گروهی تاکید دارد که ایجاد ارتباط با دیگر دانشجویان بین­‌المللی را آسان‌­تر می­کند. بخش عمده­‌ای از تحصیلات در قالب کار گروهی برای تحلیل و حل مسائل خاص بنا شده است. همچنین، بسته به رشته­ تحصیلی، امکان گذراندن دوره‌­های کارآموزی یا انجام پروژه‌­های عملی آزمایشگاه، برای دانشجویان فراهم است.

تعامل در کلاس

تعامل در کلاس، برای هلندی­‌ها بسیار ارزشمند است. انتظار می‌رود درمورد دانشی که به دانشجویان ارائه می‌شود، فکر کرده و نظر شخصی خود را توسعه داده و بیان کنند. از شما انتظار می‌رود آزادانه سوال بپرسید و از آنچه که استادان و دیگر همکلاسی‌ها می‌­گویند، انتقاد کرده و خلاقانه از دانش تازه کسب شده­‌ی خود استفاده کنید.

کار پس از تحصیل

سیستم آموزشی هلند به‌نحوی سامان داده شده که فراتر از ارائه­‌ی برنامه‌های تحصیلی با کیفیت بالا عمل کند. هلندی­‌ها بر این باورند که فراهم کردن یک فضای مطالعاتی خوب، به‌تنهایی کافی نیست، بلکه باید به دانشجویان ابزار لازم برای شروع یک حرفه­‌‌ی عالی پس از فارغ­‌التحصیلی داده شود. بنابراین جای تعجب نیست که آژانس‌های بزرگ استخدام بین‌المللی، فارغ‌التحصیلان موسسات هلندی را برخوردار از پتانسیل بالا و آماده برای اشتغال می‌دانند.

اقامت در هلند با هدف اشتغال

انتخاب یک رشته‌­ی فنی و یا آموزشی، همین‌طور تسلط به زبان هلندی، شانس هر دانشجو را برای اشتغال افزایش خواهد داد.  هلند به عنوان یکی از قطب‌های نوآوری اروپا، شاهد رشد چشم‌گیر فضاهای استارت‌آپی است. موفقیت‌های متعدد کارآفرینان، این کشور را به مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان تبدیل کرده است.

گرایش بین­‌المللی

هلند هر سال میزبان دانشجویانی از بیش از ۱۶۰ کشور جهان است و  به‌عنوان یک قطب آموزشی بین‌المللی شناخته می‌شود. پیوند عمیق جامعه­‌ی هلند با فرهنگ‌ها و کسب‌وکارهای جهانی بر این گرایش بین‌المللی می‌افزاید. رویکرد ذهنی گشوده و صراحت هلندی‌ها، برقراری ارتباط و تبادل ایده‌­ها را تسهیل می‌کند. از آن‌جایی که دانشگاه‌های هلند بیشترین تعداد برنامه‌های درسی انگلیسی‌زبان را در قاره اروپا ارائه می‌دهند و اکثریت قریب به اتفاق مردمِ هلند به زبان انگلیسی مسلط هستند، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند بدون نگرانی از موانع زبانی به تحصیل و زندگی در این کشور بپردازند.

زندگی شهری و طبیعت

هلند، با وسعتی نسبتا کوچک، گنجینه‌ای از جاذبه‌های متنوع را در خود جای داده است. علاقه‌مندان به زندگی شهری می‌توانند از امکانات بی‌نظیر شهرهای بزرگی مانند آمستردام، روتردام و اوترخت بهره‌مند شوند. این کلان‌شهرها با موزه‌های جهانی، کانال‌های آبی زیبا، معماری منحصر به فرد و زندگی شبانه‌­ی پر جنب و جوش، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای گردشگران رقم می‌زنند. از سوی دیگر، دوستداران طبیعت می‌توانند در سواحل شنی دریای شمال ریلکس کنند و از مناظر خیره‌کننده آن لذت ببرند. روستاهای کوچک و آرام هلند نیز با معماری سنتی و طبیعت بکر خود، مقاصد جذابی برای فرار از شلوغی شهرها هستند.

مردم شاد

علاوه بر جاذبه‌های گردشگری متنوع و غنی، هلند به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی شناخته شده است. شاخص‌های جهانی نشان می‌دهند که هلند کشوری امن با کیفیت زندگی بالا و مردمی شاد است. بر اساس شاخص جهانی صلح سال ۲۰۱۶ هلند یکی از امن‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و شاخص زندگی بهتر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز آن را به عنوان یکی از شادترین کشورها معرفی کرده است. این عوامل، همراه با موقعیت جغرافیایی استراتژیک هلند، آن را به مقصدی ایده‌آل برای زندگی، تحصیل و کار تبدیل کرده است.

در قلب اروپا

اگرچه هلند، خود به‌تنهایی مقصدی جذاب برای گردشگران است، اما موقعیت جغرافیایی استراتژیک این کشور، امکان سفر آسان به سایر نقاط اروپا را فراهم می‌کند. هلند، همچون قلب اروپا، به‌راحتی با قطار یا هواپیما به شهرهای بزرگ و تاریخی این قاره متصل است. فرودگاه بین‌المللی شیپول که در فاصله کوتاهی از شهرهای لیدن و لاهه قرار دارد، امکان پروازهای مستقیم و ارزان به شهرهای پرطرفداری مانند لندن، پاریس، آنتورپ و برلین را فراهم می‌کند. همچنین قطارهای فرست کلاس برای سفر به بلژیک و فرانسه وجود دارند.

فرهنگ هلند

هلند، کشوری با فرهنگ غنی و متنوع به گرمی از تمامی افراد با هر پیشینه فرهنگی، مذهبی و گرایشی، استقبال می‌کند. در این کشور، احترام به تفاوت‌ها و تنوع فرهنگی، از ارزش‌های اصلی جامعه است. به همین دلیل، هلند می‌تواند حسی آشنا و شبیه به خانه داشته باشد. تسلط بسیاری از هلندی‌ها به زبان‌های مختلف و همچنین زیرساخت‌های حمل و نقل ایمن و کارآمد، سفر و زندگی در این کشور را آسان و لذت‌بخش ساخته است.

فصول هلند

آب و هوای هلند به طرز فاحشی غیرقابل پیش‌بینی است: ممکن است یک ماه یا حتی یک روز هوای سرد و بارانی را تجربه کنید و روز بعد هوای خشک و گرم داشته باشید. به همین دلیل، هلندی‌ها معمولا عادت دارند از آب و هوا گلایه کنند. هلند دارای فصول مختلفی است، اما تابستان‌های آن کوتاه‌تر هستند. تابستان‌های هلند معمولاً گرم هستند، اما گاهی اوقات با نوسانات آب و هوایی همراه می‌شوند. زمستان‌ها در این کشور به طور متوسط سرد و گاهی نیز با بارش برف همراه هستند. در طول سال، آسمان هلند اغلب ابری است. دمای هوا در زمستان بین ۱ تا ۶ درجه سانتی‌گراد و در تابستان بین ۱۶ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

نوآوری

هلند، از دیرباز نگاهی جهانی داشته است. این کشور از قرن هفدهم به عنوان پیش‌گام تجارت دریایی، به اقصی نقاط جهان سفر می‌کرد. همان روحیه کارآفرینی و نوآوری، امروزه نیز به هلند کمک می‌کند تا در رقابت با اقتصادهای بزرگ جهانی پیروز شود. هلند با وجود وسعت کم، همواره در جستجوی راه حل‌های نوآورانه بوده است. سیستم‌های پیشرفته مدیریت آب و انرژی باد و صنایع خلاق این کشور، بهترین گواه این مدعا هستند.

گوناگونی شیوه‌­های ارتباطی فرهنگ‌­ها

هلندی‌ها به صراحت و رک‌گویی شهرت دارند. آن‌ها معمولاً بدون رودربایستی، افکار و احساسات خود را بیان می‌کنند. اگرچه این رویکرد ممکن است برای افرادی که از فرهنگ‌های دیگر آمده‌اند، کمی تند و مستقیم به نظر برسد، اما در جامعه هلند بسیار ارزشمند است. هلندی‌ها معتقدند که صداقت و شفافیت در ارتباطات، به ایجاد روابط بهتر و درک متقابل کمک می‌کند. بنابراین، می‌توان آن را به عنوان یک فرصت برای ارتباط بهتر و عمیق‌تر در نظر گرفت.

تعطیلات و جشن­های هلندی

فستیوال­‌ها، بازاچه­‌ها، رژه‌ها و رویدادها در هر فصل، در سراسر کشور برگزار می‌شوند. بهار فصل رژه‌های گل و بازارهای پنیر است. در آوریل باید خود را برای بزرگترین جشن ملی سال آماده کنید. هر سال در ۲۷ آوریل، هلندی‌ها با شور و هیجان فراوان، تولد پادشاه ویلم الکساندر را جشن می‌گیرند. این روز که قبلا روز ملکه نامیده می‌شد، یکی از مهم‌ترین جشن‌های ملی هلند است. تابستان در هلند، فصلی سرشار از شور و هیجان موسیقیایی و هنری است. جشنواره‌های متنوعی از جمله رقص، موسیقی و تئاتر در این فصل برگزار می‌شود که از میان آن‌ها، «پرواز به بهشت ​​لولندز»[1] به‌عنوان محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره شناخته می‌شود. این جشنواره جسورانه‌ترین رویداد فرهنگی فضای باز هلند است که با ترکیب بی‌نظیری از موسیقی آلترناتیو، فیلم، استندآپ کمدی، هنرهای تجسمی، ادبیات و تئاتر خیابانی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ فراهم می‌کند. پاییز نیز با رویدادهای متنوع هنری و فرهنگی خود، از جمله جشن سنت نیکولاس و بازارهای کریسمس، گرمای دلپذیری را به ماه‌های سرد زمستان می‌بخشد.


[1] A Campingflight to Lowlands Paradise

غذای هلندی

بخش عمده‌ای از جذابیت تحصیل در خارج از کشور یا گذراندن زمان در فرهنگ­های دیگر، امکان تجربه‌ی غذاهای محلی است. غذاهای هلندی قطعاً لذت‌بخش هستند، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا به فرهنگ و غذای جدید عادت کنید. برخی از خوراکی‌های هلندی که واقعاً نباید از دست بدهید:

  • پنیر: هلندی‌ها به خاطر پنیر خود شناخته شده‌اند که به نظر می‌رسد انواع بی‌شماری از آن وجود دارد و واقعاً خوشمزه هستند.
  • پنکیک: انواع پنکیک‌هایی که می‌توانید در یک بیکری هلندی سفارش دهید شگفت‌انگیز است.
  • سیب‌زمینی سرخ‌شده: کافی‌ است فقط یک بار سیب‌زمینی سرخ‌شده‌ی هلندی را با سس مایونز امتحان کنید.
  • هات­اسپات: سیب‌زمینی پوره شده، پیاز و هویج با سوسیس و سس روی آن.
  • هارینگ (هِرینگ): شاه‌ماهی هلندی که ‌به‌صورت خام مصرف شده و معمولاً با فرو بردن در پیاز، کنار خیار شور و به‌صورت نمک‌سود شده خورده می‌شود.
  • اشتروپ‌وافل: بیسکویت‌های هلندی خوشمزه، متشکل از ویفرهای ساندویچی با یک لایه کارامل.
  • کروکِت: مخلوطی از گوشت گاو و سیب‌زمینی پوشیده شده در آرد سوخاری که سپس به‌خوبی سرخ شده.
  • دِراپ: این خوراکی نوعی آب‌نبات است، اما خیلی خاص‌تر و در طعم‌های شیرین، شور و فوق‌العاده شور وجود دارد.

جامعه

هلند به واسطه روابط تاریخی گسترده با سایر کشورها، میزبان جمعیتی متنوع از افراد با فرهنگ‌ها و ملیت‌های گوناگون بوده است. تاریخی که به شکل‌گیری جامعه‌ای با روحیه پذیرش و احترام به تفاوت‌ها منجر شده است. در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ ملیت در هلند زندگی می‌کنند. اگرچه زبان ملی این کشور هلندی است، اما تسلط بسیاری از هلندی‌ها به زبان انگلیسی و سایر زبان‌های خارجی، ارتباط با ساکنان این کشور را تسهیل می‌کند.

دوچرخه‌­سواری

یکی از اولین کارهایی که بعد از آمدن به هلند انجام می‌دهید، خرید دوچرخه است. دوچرخه‌سواری در هلند بسیار رایج است و مسیرهای دوچرخه‌سواری خوبی در سراسر کشور وجود دارد. اما برای اینکه بتوان با خیال راحت در شهر یا کشور گشت‌وگذار کرد، باید قوانین راهنمایی و رانندگی را به‌خوبی آموخت. یادگیری قوانین حق تقدم و علائم راهنمایی و رانندگی بسیار مهم است. تردد در جاده‌ها نیازمند اعتماد به نفس و آشنایی با قوانین است. پس بهتر است از همان ابتدا با مطالعه‌ی بروشورهای راهنمایی و رانندگی که توسط دولت هلند منتشر شده، اطلاعات خود را کامل کنید.

رویکرد آموزشی

اگرچه هر یک از دانشگاه‌های هلند دارای هویت و سنت منحصر به فردی هستند، اما رویکرد کلی به آموزش عالی در این کشور، اشتراکات قابل توجهی دارد. برای آشنایی بیشتر با محیط دانشگاهی هلند و کسب تجربه مطلوب از تحصیل در این کشور، آگاهی از چند نکته زیر ضروری است:

سیستم آموزشی هلند بر پایه احترام به نظرات فردی و تفکر انتقادی بنا شده است. در این سیستم، انتظار می‌رود که شما به‌طور فعال در کلاس شرکت کنید، درباره مطالب ارائه شده فکر کرده و نظرات شخصی خود را بیان کنید. این رویکرد نه تنها کمک می‌کند تا دانشجویان درک عمیق‌تری از مطالب پیدا کنند، بلکه به رشد مهارت‌های تفکر انتقادی نیز کمک خواهد کرد.

محیط آموزشی در دانشگاه‌های هلند بر اساس تعامل فعال، تفکر انتقادی و آزادی بیان بنا شده است. دانشجویان تشویق می‌شوند تا به‌طور آزادانه ایده‌های خود را مطرح کرده و با همکلاسی‌ها و استادان به بحث و گفتگو بپردازند. دانشگاه­های هلند، با داشتن نظرات قوی و رویکردهای چالشی، فضایی را فراهم می‌کنند تا دانشجویان بتوانند به‌طور کامل از پتانسیل خود استفاده کرده و به مرزهای دانش در حوزه‌ی تحصیل خود دست یابند.

در سیستم آموزشی هلند، دانشجویان از استقلال بالایی برخوردارند. اساتید، مسیر کلی یادگیری را مشخص می‌کنند، اما دانشجویان مسئولیت برنامه‌ریزی و انجام پژوهش‌های خود را بر عهده دارند. این رویکرد، به دانشجویان امکان می‌دهد تا مهارت‌های خودمدیریتی و حل مسئله را تقویت کنند و به صورت فعال و خلاقانه در فرایند یادگیری شرکت کنند.

در فرهنگ هلند، صداقت و بیان آزادانه نظرات از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل، محیط دانشگاهی در هلند فضایی را فراهم می‌کند تا دانشجویان بتوانند بدون ترس از قضاوت، آزادانه نظرات خود را بیان کنند. این فرهنگ باز و تشویق به تفکر انتقادی به دانشجویان کمک می‌کند تا به‌صورت مستقل فکر کرده و به رشد علمی و شخصی دست یابند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا